Sportowe kontuzje mogą być różne – od przeciążonych układów kostno-stawowych i urazów ścięgien lub mięśni, po te drobniejsze, ale często równie dokuczliwe: piekące otarcia, bolesne pęcherze, dokuczliwe skaleczenia. Jak im zapobiegać, i w jaki sposób pielęgnować uszkodzony naskórek? Zbyt blisko skóry – otarcia Otarcia u osób uprawiających sport pojawiają się najczęściej w okolicach pachwin, ud i piersi, gdzie skóra jest delikatniejsza i dochodzi do trącego kontaktu typu skóra-skóra lub skóra-odzież. Dlatego też rodzaj i fason sportowej odzieży są bardzo ważne – dobrej jakości strój sportowy powinien być wygodny, odpowiednio dopasowany i najlepiej bezszwowy. Nie poleca się używania bawełnianych ubrań, które choć pozwalają na wymianę powietrza, to podczas uprawiania sportów okazują się często zbyt szorstkie. Najlepsze ubrania sportowe są wykonane ze specjalnego, technicznego materiału, który umożliwia skórze na termoregulacę. Jednak jeśli otarcia już się pojawią, należy odpowiednio je leczyć: – Każde miejsce na ciele, w którym doszło do przerwania ciągłości naskórka, nawet w postaci pospolitych otarć, pęcherzy czy zranień, należy pielęgnować przy pomocy odpowiedniego antyseptyku. Może nim być skuteczny i sprawdzony na rynku preparat leczniczy, np. Octenisept, który działa nie tylko bakteriobójczo, ale także regenerująco – stymuluje tkanki do odnowy. To ważne, ponieważ skóra w miejscach takich jak: pachwiny, sutki, załamania skórne, jest delikatniejsza i bardziej podatna na działanie bakterii namnażających się w ciepłych, ciemnych i wilgotnych miejscach na naszym ciele – tłumaczy mgr farmacji, Marzena Korbecka-Paczkowska. But jak kula u nogi – pęcherze i zdarte paznokcie Dobre buty to ponoć połowa sukcesu każdego biegacza. Pewnie jest w tym stwierdzeniu dużo przesady, ale i trochę prawdy – źle dobrane obuwie może nie tylko wpłynąć negatywnie na stan naszych kolan, ale także na stopy – a te, gdy dokuczają im pęcherze lub schodzące paznokcie, nie poniosą nas zbyt daleko. Dlatego dobre buty sportowe nie powinny posiadać zbyt wystających i szorstkich szwów, a przede wszystkim muszą mieć odpowiedni rozmiar i być indywidualnie dopasowane kształtem do stopy. Jeśli jednak nabawimy się otarć i pęcherzy, przydadzą nam się specjalistyczne, wodoodporne plastry, w tym np. punktowe plastry na pęcherze, które dobrze reagują na pot i chronią podrażnioną skórę. Zaś w przypadku biegaczy lubiących długie dystanse, którzy są narażeni na utratę paznokci, oprócz odpowiednich butów ważna będzie także prawidłowa pielęgnacja paznokci (nie powinny być zbyt długie lub nieprawidłowo obcięte) i odpowiednia technika biegu. – Jeśli dokuczają nam pęcherze, otarcia lub w wyniku nacisku i ocierania straciliśmy paznokieć na palcu stopy, to przed założeniem jakiegokolwiek opatrunku odkaźmy bolesne miejsce sprawdzonym antyseptykiem, jak Octenisept, który nie zawiera alkoholu, nie podrażni więc zmienionej chorobowo skóry – radzi mgr Marzena Korbecka-Paczkowska. Skóra zmęczona treningiem – pielęgnacja Delikatne miejsca na ciele, które wyjątkowo często ulegają uszkodzeniom podczas treningu, można smarować – zapobiegawczo – wazeliną lub specjalnym kremem przeciw otarciom, albo – pielęgnacyjnie i regenerująco – łagodnym antyseptykiem, który nie podrażni uszkodzonego już na skórka, odkazi go i przygotuje do założenia opatrunku lub do aplikacji odpowiedniego preparatu – maści lub opatrunku żelowego. Jeśli otarcia są dokuczliwe lub skóra w danym miejscu jest szczególnie narażona na ich powstawanie, można zastosować samoprzylepne plastry – „oddychające”, imitujące skórę, które ochronią przed pęcherzami i otarciami. – Pamiętajmy jednak, że choć z powierzchownym otarciem (starcie naskórka) poradzimy sobie najczęściej sami w domu, to w przypadku otarć głębokich, gdy dochodzi do uszkodzenia całej warstwy skóry i silnego krwawienia, powinniśmy skonsultować się z lekarzem – podsumowuje mgr farmacji, Marzena Korbecka-Paczkowska.

Facebook